Logo dekoeriermill.nl


Foto: Marco van den Broek

Spook inspireert Mills speciaalbier

Als honderden jaren zou er een spook ronddwalen in kasteel Tongelaar in Mill. Sinds enkele jaren heeft het spook bezoek gekregen van bierbrouwerij De Blauwe Knoop. Zij hebben nu een speciaalbier ontworpen dat de naam draagt van het spook: Helse Helwig. Het biertje werd zondagmiddag gepresenteerd aan het publiek tijdens de derde editie van het speciaalbierfestival in Grave.

Grave / Mill - Kasteel Tongelaar is tegenwoordig eigendom van Brabants Landschap, maar het kasteel heeft vele eigenaars gekend. In de negende eeuw lag er op die plek al een mottenkasteel, dat later diende om dekking te zoeken voor de Noormannen. Later kwam het gebouw onder meer in handen van de familie Van Merwick. Die familie liet volgens de verhalen geen sporen na, maar wel een spook. Uit een onderzoek van paragnosten zou er een blonde dame in middeleeuwse kleding zijn verschenen en een zwarte ridder. De dame zou Helwig kunnen zijn, de nicht van kasteelheer Herman II. De ridder zou Helwig hebben willen uitschakelen, maar hij werd onderweg door Herman vermoord. Zou Helwig dan echt als spook op Tongelaar ronddwalen? "Ik geloof niet in spoken", zei John Kerstens van De Blauwe Knoop. Compagnon Chris-Jan Beerdonk denkt daar anders over. "Ik ga echt niet alleen naar boven in het kasteel als het donker is." Harde bewijzen voor het spook zijn er niet, maar een flikkerende lamp en krakende deuren zijn wel waargenomen.

Helwig heeft in ieder geval een biertje gekregen met de naam Helse Helwig. Het is een Russian Imperial Stout geworden met elf procent alcohol. "Voor ons is het een uit de hand gelopen hobby. We hebben allemaal een vaste baan, maar we doen dit in de vrije uren erbij", vertelt Beerdonk enthousiast.

Samen met Jo Kremers en Jeroen Spronk maakt het tweetal al jaren speciaalbieren. In totaal bestaat de productlijn van De Blauwe Knoop uit zo'n tien bieren. Ook voor andere bierbrouwers wordt wel eens wat gebrouwen. "Een paar jaar geleden kwam speciaalbier enorm opzetten. De hype leeft nog steeds dat is een goed teken. Voorlopig verdwijnt de hype ook niet denk. Speciaalbier is enorm hip."

Het bier van De Blauwe Knoop wordt in een straal van veertig kilometer rondom Mill aan de man gebracht. De brouwers weten maar al te goed dat het van groot belang is om te blijven vernieuwen. Een nieuw biertje zit dan ook al in de pijpleiding. "We willen tijdens de kerstdagen 'Eenzame kerst' presenteren. Dat is een biertje met dertien procent alcohol dus dat hakt erin. Tijdens de lente willen we misschien een lente bock maken. We moeten toch met de tijd mee."

reageer als eerste
Meer berichten