Mills worstenbroodje wint titel slechtste slogan van 2017. (foto: Marco van den Broek)
Mills worstenbroodje wint titel slechtste slogan van 2017. (foto: Marco van den Broek)

Van kop tot kont, worst in de mond

Zo'n zestien jaar geleden kochten Ramon Ligthart en Tineke de Wit Molen de Korenbloem in Mill. Het had heel wat voeten in aarde om de molen te restaureren, maar sinds een paar jaar draait de molen naar hartenlust. Een molen draait niet op wind alleen en daarom zochten de eigenaren naar bronnen om de molen te kunnen onderhouden.

Ramon: "We geven rondleidingen door de molen, maar dat levert niet zoveel op. Dus begonnen we ook met de verkoop van meel en koekjes én worstenbroodjes. Mijn hele leven heb ik al een fascinatie voor worstenbroodjes. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ik een Brabander ben. Bij de communie, na de nachtmis, maar ook op zondag, altijd waren er worstenbroodjes." Ramon werd kok en eigenaar van restaurant Don Kiesjot in Grave, maar de worstenbroodjes bleven in zijn gedachten. Ramon: "Overal waar ik kwam kocht ik een worstenbroodje en meer dan eens ergerde ik me er dan aan dat bij de eerste en de laatste hap van zo'n broodje geen worst te proeven is. Dus toen we het idee opvatten om zelf worstenbroodjes te gaan maken, was dat een vereiste. Een broodje dat helemaal, van kop tot kont, gevuld is met worst." André Leurs, oud-bakker en als uitbater van café De Coehoorn jarenlang de overbuurman van Ramon in Grave, hoorde van de plannen. "Ik was inmiddels met pensioen, maar wilde graag helpen bij het maken van de worstenbroodjes." En zo geschiedde. Met het gehakt van slager Derks uit Wanroij, de eieren van boer Bens uit Haps en meel van een collega molenaar uit Groesbeek worden nu de lekkerste worstenbroodjes gemaakt. André: "Het geheime ingrediënt daarbij is het kruidenmengsel dat Ramon gebruikt. Ouderwets lekker." Bij zo'n lekker worstenbroodje hoort een slogan. Tineke: "Een vriend van ons kwam met de slogan 'van kop tot kont, worst in de mond'. Niets dubbelzinnigs aan, het zegt alleen maar iets over het goed gevulde broodje."

Vorig jaar, op 13 februari, maakte een koper van een zak worstenbroodjes een foto van de slogan en deelde deze op social media. Zo kwam de slogan terecht in de wedstrijd van Slechtste slogan van 2017. Uit 343 inzendingen bleven uiteindelijk 3 genomineerden over en eind december werd in een live-uitzending op tv 'van kop tot kont, worst in de mond' de winnaar. Ramon: "Dat was mooi om mee te maken, maar wat voor ons het belangrijkste is, is dat veel mensen de weg naar ons worstenbroodje weten te vinden. We houden er onze molen mee in stand." De worstenbroodjes zijn tijdens openingstijden te krijgen bij Molen De Korenbloem (www.molenvanmill.nl) of bij Don Kiesjot (www.donkiesjot.com).

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox