Actievoerders verzamelden zich donderdagavond met borden en spandoeken bij gemeenschapshuis De Jachthoorn in Sint Hubert. (foto: Marco van den Broek)
Actievoerders verzamelden zich donderdagavond met borden en spandoeken bij gemeenschapshuis De Jachthoorn in Sint Hubert. (foto: Marco van den Broek)

Nieuwe actie Weg met de weg

Gewapend met grote en kleine protestborden verzamelden dorpsbewoners uit Sint Hubert zich afgelopen donderdagavond bij De Jachthoorn in hun dorp. Doel van de protestactie: de bestuurders van provincie en gemeente duidelijk maken dat de huidige plannen om de weg door het dorp aan te pakken van de tafel moeten.

door Jenneke van Dongen

Henri van der Pol en Huub Schuurmans van de actiegroep Weg met de weg hebben zich grondig verdiept in de plannen, die de provincie met de N264 heeft. "De provincie baseert zich voor de aanpak op verkeerde cijfers en dat hebben we ook aangetoond. De hoeveelheid verkeer, die gebruik maakt van de N264 ligt nu al op het niveau dat volgens de provincie in 2030 bereikt wordt."

De provincie onderzocht weliswaar meerdere varianten, maar koos voor herstructurering van de huidige weg. Onbegrijpelijk volgens veel inwoners. "We hebben met de tekeningen in de hand uitgemeten wat dat dat in de praktijk betekent. En dan blijkt dat die voorgestelde herstructurering lang niet overal past, omdat huizen te dicht op de weg staan. Uiteraard hebben we bij de gemeente aan de bel getrokken. Goed nieuws is dat de raad onlangs een unaniem besluit heeft genomen om de provincie te verzoeken terug naar de tekentafel te gaan."

Niet iedereen van de aanwezigen is overigens blij met de rol van de gemeente in deze zaak. Dorette: "Ik heb al langer geleden aangekaart dat de weg een probleem vormt. Het steeds maar toenemende vrachtverkeer veroorzaakt onveilige situaties. Voor mijn gevoel heeft de gemeente dit lang voor zich uit geschoven en hebben ze ons in de steek gelaten. De oplossing die de provincie nu biedt, zorgt er niet voor dat er minder vrachtverkeer door het dorp gaat komen. Dat vrachtverkeer neemt gewoon de kortste route van A50 naar A73 en die draaien echt niet om bij Sint Hubert als ze daar een bordje zien staan dat het vrachtverkeer beter een andere route kan nemen."

Dat laatste is een verwijzing naar de oplossingen, die de werkgroep Geen Vrachtverkeer opperde. De beste oplossing volgens de actiegroep is echter een ruime rondweg aan de zuidelijke kant van het dorp, naar het voorbeeld van Haps. Henri: "Kijk, dat er iets moet gebeuren is duidelijk, maar kies dan voor een toekomstbestendige oplossing. De ruimte voor die rondwegvariant is er, nu de wil nog. We hebben liever dat er uitstel van de aanpak komt en dat de provincie met alle partijen aan de tafel gaat, dan dat er nu snel een soort van compromis doorgejast wordt." Het gesprek dat afgelopen donderdagavond na de protestactie in de Jachthoorn plaatsvond was weliswaar een goed gesprek, waarin de provincie aangaf nog eens kritisch te kijken naar de plannen, maar de provincie blijft zich vooralsnog alleen richten op de herstructurering van de huidige weg. Huub: "Wij zullen als actiegroep in ieder geval om de tafel gaan met de werkgroep Geen vrachtverkeer, want die verdeeldheid in het dorp willen we niet."

Meer berichten